Hier worden actuele (pers) berichten geplaatst.

Wat doen bewindvoerders met gegevens?

We kregen over Pappillion uit Almere nog al wat klachten. Dus zochten naar de informatie over dit bedrijf. En wat vonden we op internet? Een formulier met alle gegevens over het bedrijf en Mevr. Attevelt tot aan haar BSN. nr. aan toe. Nu maar hopen dat ze met cliënten info beter omgaat. (het BSN.nr. is onleesbaar gemaakt door ons)  wordt vervolgd.         17-08-2018

Bewindvoerders en Belastingen.

Als je onder beschermingsbewind staat zou je denken dat de belastingzaken goed worden geregeld. Echter in dit geval bleek het toch anders Zowel Plus Budget uit Son en Breugel als BeBu uit Heerlen/Kerkrade hadden geen belasting formulieren van deze cliënt ingevuld. De laatste had ook verzuimd bij de extra inkomsten in een jaar de zorg en huurtoeslag aan te laten passen. Dus kwam er een naheffing. Op de vraag aan BeBu waarom er geen aangifte is gedaan, kwam het antwoord dat diegene niet aangifteplichtig was.

Dus werd er een bezoekje gebracht bij de belastingdienst. Het resultaat was verbluffend. De aangiften werden gedaan en dit resulteerde in een teruggave van iets meer dan € 2000,-

Ook werd er een formulier meegegeven om de huurtoeslag alsnog aan te passen door middel van een Bijzondere situatie huurtoeslag. Zo verdween meer dan de helft van de openstaande schuld bij de belastingdienst.

Bewindvoerders moeten de belangen van hun clientèle behartigen en zouden dus altijd alle aangiftes en wijzigingen moeten doorgeven. Volgens de Belastingdienst gebeurd dit veel te weinig. En lopen onderbewindgestelden veel geld mis.

Brancheverenigingen

Brancheverenigingen voor bewindvoerders zijn er wel, tel er al snel een stuk of 10. Dus bekijken we er elke maand er één.

Bij de meesten vind je een duidelijke ledenlijst van de aangesloten bewindvoerders. En wordt de klachtenregeling goed omschreven. Maar ook hier zijn uitzonderingen.

Kijkend en vergelijkend tussen de leden en de brancheorganisatie vallen toch wel verschillen op.

Zo vind ik bij de NBWV geen ledenlijst en deze wilden ze ook op ons verzoek niet verstrekken. Wat betreft bewindvoerders die ook hun logo voeren op hun site die wij vonden of in het bestuur zitten valt op:

Fidelis bewindvoering: Geen klachtenregeling heeft opgenomen op hun website.

Bebu bewindvoering: Wel een klachtenregeling, echter moet de klacht naar het bestuur worden gestuurd. (nog uit de tijd dat het een stichting was, maar is al meer dan een jaar een BV)

Siemensma bewindvoering: Daar vind ik dan ook plots Budget Bureau Zuid en Coachingland. De klachtenpagina van Siemensma wordt doorgelinkt naar die van Budget Bureau Zuid maar kan niet worden geladen.

Bewindvoering Inspirare: De eigenaar zit wel in het bestuur van de NBWV maar vermeld dit niet  op zijn website er lid van te zijn. Heeft wel een link op zijn site van de NBPB staan maar is daar geen lid van.

Kerff bewindvoering: Is ook bestuurslid. Ook daar vinden we geen klachtenregeling en link/logo naar de branchevereniging NWBV.

Op mijn vraag aan dhr. Kerff eerder dit jaar wat er gebeurd na uitspreken einde beschermingsbewind door de rechter, kreeg ik het antwoord: Dan laten we alles vallen en doen niets meer.

Heeft u ook klachten over de NBWV of van aangesloten leden meld ze bij ons.

Volgende maand onderzoeken we een andere branchevereniging bewindvoering.

Wetsvoorstel adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind

NIEUWSUUR (NOS) 1-5-18

Weinig zicht op kwaliteit bewindvoering, mensen in de schulden de dupe

AD  22-03-18

'Foute bewindvoerders moeten op zwarte lijst'

Je hebt al schulden, maar zakt door je bewindvoerder nog verder in de rode cijfers. Malafide bewindvoerders kunnen vanwege beperkt toezicht vaak lang hun gang gaan. Schuldenaren zijn het zat en waarschuwen elkaar op social media. Ook steeds meer gemeenten nemen maatregelen tegen de rotte appels.

Irene van den Berg 22-03-18, 12:02